Sportschool en vaartrainingen
Nee....ik ben geen topsporter. Mijn voorbereidingen voor het Europees kampioenschap Formula moeten dus gewoon tussen mijn drukke gezinsleven en werkverplichtingen door worden ingepland.


Belangrijk onderdeel van mijn voorbereidingen bestaat uit het "spotschoolprogramma", zodat ik fysiek weer in een goede conditie kom. Eigenlijk train ik al vele jaren bij Fit For Free. En elk jaar wordt het lastiger om na de winterstop dat bierbuikje weer in een redelijke vorm te krijgen. Daarbij komt dat ik trainen in de sportschool een maand of vier nog wel leuk vind, maar dat daarna de klad er meestal in komt.

Daarom ben ik dit jaar pas in mei met mijn opbouwprogramma gestart i.p.v. in januari. Theoretisch zou ik dan in september, tijdens het EK, topfit moeten zijn. We gaan het meemaken. Op dit moment (eind juli-begin augustus) zit ik trouw zo'n 3 tot 4 keer per week aan toestellen te trekken en duwen. Deels doe ik daarbij iets met cardio, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de roeimachine; deels doe ik krachttrainingen. Geen speciale shake's, sportdrankjes of anderen geheime middelen voor mij. Wat ik doe is vast allemaal niet zo wetenschappelijk verantwoord, maar ik merk wel dat ik er sterker door wordt en dat mijn uithoudingsvermogen toeneemt.

Een ander deel van de voorbereidingen vindt op het water plaats. Helaas matchen mijn persoonlijke mogelijkheden niet om mee te kunnen doen met het intensieve trainingsprogramma, dat de NVW aan formulasurfers aanbiedt. ;) Ik moet dus mij eigen voorbereidingen organiseren.

Als de omstandigheden goed zijn spreek ik met wat formulavriendjes af om op het Tjeukemeer, Slotermeer of de Westeinder de snelheid te vergelijken en de vaartechniek te verbeteren. Kan ik net zo hoog aan de wind varen als mijn trainingspartners? En met dezelfde snelheid? Hoe diep en hard kun je downwind? Helpt een andere mastvoetpositie, meer downhaule, een andere vin? Gaat het voordeel upwind niet ten koste van de prestaties downwind? Door te experimenteren en te vergelijken moet je de ideale settings zien te vinden.

Ik weet daarbij dat ik in de afgelopen jaren stukje bij beetje beter formula ben gaan varen. Maar wat me steeds weer verbaast is dat, ook na zeven jaar, en zelfs onder voor mij ideale omstandigheden, een topsurfer er toch elke keer net wat meer snelheid of hoogte uit weet te persen dan ik. Hoe goed ik ook mijn best doe op een simpel rakje naar de overkant van het meer. Blijven oefenen dus, Cobus...Cobus4In ieder geval heb ik de trim van mijn materiaal nu behoorlijk op orde. Zeker m'n 12 meter vaart in vergelijking met vroeger heerlijk licht en gecontroleerd. Drie cm meer downhaule was 'the trick'. Ik hou in een tabelletje voor al mijn zeilen bij wat de ideale trim is: afstand mastvoet tot voorste vinbout, de maat van de mastverlenger (nee, niet de recommended settings), afstand hart trapezelijntjes tot hart mast, verlenging giek, ga zo maar door. Het draait bij die grote zeilen echt om de centimeters.

O ja, ik neem ook een 'geheim wapen' mee naar Viganj. Ik heb van John Munten een mooie formula Z-vin geleend: een ZE 2 S- 70. Voor de omstandigheden dat het iets meer gaat doorwaaien. Tijdens één van de oefensessies bleek dat die vin m'n board upwind heerlijk op z'n rail zette en dat ik er een prima hoek tegen de wind in mee kon varen. De vin tilt het board als het ware achterin iets beter uit het water waardoor de Vapor wat vlakker over de chop vaart en minder afremt. Misschien helpt het om op het EK in het geweld van alle topsurfers toch in het kruisrak mee te komen.

Gemaakt voor windsurfers door windsurfers
- Stichting Windsurfing Nederland.