Dennis Klaaijsen, de 24-uurs distance wereldrecordhouder, gaat een nieuwe uitdaging aan. Binnenkort onderneemt hij een poging om de Noordzee over te steken in een zo kort mogelijke tijd.
Windsurfing.nl vroeg hem naar zijn voorbereidingen op deze missie.
W.nl: Er zijn al diverse Northseacrossings geweest in het verleden en het P7 team doet binnenkort ook een poging. Wat is het doel van jouw poging?
DK: Het idee van de crossing ontstond een paar maanden geleden na een gesprek met een collega Registerloods. Hij heeft op de Pleomax, een voormalige Volvo Ocean 60 racer, gevaren en dit zeilschip heeft in 2008 de crossing gedaan in een record tijd van 5 uur en 59 minuten. In 2009 is dit record verbeterd door Bouwe Beking met de Delta Lloyd Volvo Ocean 70 in een tijd van 5 uur en 36 minuten.
Na mijn succesvolle wereldrecordpoging in Juni, kwam er een aanbod voor een distance record in de Caraïben. Hier ben ik voor gaan trainen en heb de nodige honderden kilometers op zee gemaakt. Helaas is dit project onlangs afgeblazen door de organisator maar mijn trainingen waren in volle gang. Een noordzeecrossing lijkt me een mooi vervolg op deze trainingsarbeid en het uiteindelijke doel is om het record van 5 uur 36 te verbeteren.
Lekker trainen bij Rene Egli op Fuerteventura
W.nl: Waar gaat de poging plaatsvinden, wat is het startpunt en wat is het beoogde eindpunt?
DK: Het startpunt wordt Lowestoft, Engeland en het eindpunt ter hoogte van IJmuiden. Een paar kilometer noord of zuid van IJmuiden kan ook, dit hangt af van de windrichting op de dag van de poging. De afstand is zo'n 195 kilometer en blijft nagenoeg gelijk omdat de kustlijn ongeveer noord zuid loopt ter hoogte van IJmuiden.
De geplande oversteek
Lowestoft
De aanloop van Ijmuiden
W.nl: Welke omstandigheden heb je nodig om een goede poging te kunnen garanderen?
DK: Een constante wind is een vereiste. De koers is pal oost dus een zuiden of noordenwind zijn goed. Een richting van 200 of 340 graden is ideaal zodat je dan ruime wind naar de Nederlandse kust vaart. Te ruim is ook weer niet comfortabel omdat je dan teveel over de golftoppen heen moet in plaats van parallel aan de golven door de dalen te kunnen surfen. De windkracht moet tussen de 15 en 25 knopen zijn. Meer wind geeft een te onrustige zee en dat zal ten koste gaan van de gemiddelde snelheid.
W.nl: Hoe lang verwacht je onderweg te zijn?
DK: Dit zal erg afhangen van de condities onderweg maar ik hoop het in 5 uur te kunnen volbrengen.
W.nl: Welke materialen heb je ter beschikking en welk setje hoop je te gaan gebruiken?
DK: M'n surfkar is goed gevuld met materiaal van Vertigo sports en Neil Pryde, hetzelfde materiaal wat ik gebruikte voor m'n afstandrecord in juni. Ondanks dat het op zee een stuk technischer varen is dan op binnenwater heb ik er toch voor gekozen om met m'n race materiaal de poging te gaan doen. Ik ben hier volledig bekend mee en het haalt de hoogste topsnelheid. Het vaarcomfort van freeride boards zal op zee zal hoger zijn maar het blijft een mix van snelheid en comfort waar de eindtijd het belangrijkst is.
Afhankelijk van de windkracht wordt de set waarschijnlijk een Neil pryde 8.6 RS Racing EVO V met m'n F2 Silberpfeil 82 met 46 Boss Custom vin of een Neil Pryde RS Racing EVO V 7.8 met m'n Tabou Manta team 69 met 38 Z vin.
W.nl: Uit welke leden bestaat je crew en wat zijn hun taken?
DK: De bemanning van de rescueboot en misschien een cameraploeg voor de filmbeelden. Ik heb een grote vriendenkring van surfmaten en zeevarenden. Welke mensen er uiteindelijk mee gaan voor de begeleiding, zal afhangen van de data waarop de poging plaats zal vinden. Mocht de wind gaan waaien in de periode dat ik moet werken, heeft onze manager operaties medegedeeld dat ik hier verlof voor kan opnemen. Dit maakt de mogelijkheid voor deze recordpoging een stuk groter.
W.nl: Vaart er een rescueboot mee tijdens de poging?
DK: Een poging als deze zal ik nooit ondernemen zonder volgboot. Ik ben zelf zeevarende en weet hoe gevaarlijk het midden op zee kan zijn. De eerste en laatste tien kilometer ben je binnen telefoonbereik van respectievelijk Engeland en Nederland. Daarbuiten heb je andere vormen van communicatie nodig en een Personal Locator Beacon waarmee je een noodsignaal kan afgeven in geval van nood.
Deze week is een samenwerking rond gekomen met de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en het Nederlands loodswezen. Beiden zijn bereid gevonden mij te assisteren met de oversteek. In het kader van de promotiecampagne "Zeebenen gezocht" is deze recordpoging een mooie promotie voor het zeevarend beroep alsmede, voor het werven van opstappers voor de KNRM.
W.nl: Heb je een reserveset standby in geval van materiaalpech?
DK: Het plan is om met twee volledige sets in de rescue boot van IJmuiden naar Lowestoft tevaren. In Lowestoft tuig ik m'n set op het strand op, reset beide GT-31 GPS units en vaar terug naar Nederland. Reservemateriaal zoals masten, gieken, vinnen etc. ligt allemaal aan boord.
Ook aan brandstof voor Dennis is gedacht
W.nl: Hoe heb je je voorbereid op deze crossing?
DK: Mijn roots liggen op zee, ik heb leren surfen op het strand van Nieuwvliet bad. Ik heb dit jaar al de nodige kilometers gemaakt waarvan 23 Juni het hoogtepunt was. De zeetrainingen ben ik nadien begonnen om gewend te raken aan de verschillende typen golfslag bij verschillende windrichtingen en kracht.
Onder verschillende omstandigheden wordt er getraind
Lange rakken over 1 kant
De branding wordt opgezocht
W.nl: Hoe ga je navigeren tijdens de crossing?
DK: Gewicht zal een belangrijke factor zijn dus de apparatuur moet klein en compact zijn. De navigatie is straight forward, een rechte lijn van A naar B. De koers zal pal oost zijn, 090 graden. In de meeste GPS units kun je waypoints inlezen en met een peiling tot je waypoint krijg je de grondkoers die je moet varen. Uiteraard zal de stroom ook een invloed hebben op de te varen koers door het water want uiteindelijk is de grondkoers een resultante van de te varen koers door het water, de drift door de wind en het verzet door de stroom.
Navigeren en manoeuvreren van zeeschepen is mijn werk dus met de navigatie zit het wel snor.
W.nl: Hoe denk je om te gaan met het lange varen over 1 kant?
DK: Dat is de grote challenge van de crossing. Het is allemaal over een boeg. Je moet proberen zo relaxed mogelijk op je board te staan. Klinkt makkelijk, maar met een zeegang van tussen een en twee meter ben je veel bezig met het juiste pad te vinden tussen de golven door...
W.nl: Wat verwacht je dat het moeilijkste aspect is tijdens deze crossing?
DK: Het eerste obstakel is de juiste windvoorspelling. Als deze eenmaal goed is, is al een belangrijke horde genomen. Het surfen op de noordzee tussen alle zeeschepen is ook iets waar niet gemakkelijk over gedacht moet worden. Het is een van de drukste scheepvaartroutes ter wereld en zeker de grote containerschepen knallen met een knoop of 20-24 door het water. Het surfen gaat wel iets sneller maar je moet goed timen of je voor een schip langs gaat of besluit dat Staal toch voorrang heeft over Carbon....
Deze jongens hebben dus voorrang...
Er komt een hoop bij kijken om een poging zoals deze tot een succes te maken. Heel veel tijd gaat er zitten in de voorbereiding en trainingen op het water. Gelukkig krijg ik van mijn vrouw deze support zodat ik bijna geen winderige dag mis.
W.nl: Dennis, bedankt voor deze bijdrage en heel veel succes met de crossing!
Volg Dennis via https://www.facebook.com/Ned192?fref=ts