Nieuws
North Sails WARP F2004
Kai Hopf: "The development will continue until the last moment. We insisted on all the details which give us an optimum adjustment of the battens, thus increasing the variability and the precision of the adjustment. You don't need to look twice at this sail to realise its is a new design using new technologies."
Het belangrijkste doel tijdens de ontwikkeling van de Warp F2004 was om het totaalgewicht van het zeil te reduceren, zonder te veel op het optuiggemak en de duurzaamheid in te leveren. Bij North hebben ze diverse nieuwe lichtere materialen gebruikt om verstevigingen aan te brengen in de top van het zeil. Onder de giek en in het onderlijk, zijn de delen die het meest hebben te verduren extra versterkt met het materiaal Triax 6000. Door verder diverse naden en verstevigingen weg te laten in andere delen was het mogelijk om het uiteindelijke gewicht te reduceren.
De mastslurf van de Warp F2004 is volledig herzien. Een handige vergroting van de slurf heeft geleid tot een toegevoegde verbetering in de aerodynamiek van het zeil. Hierdoor werden de eigenschappen voor het onderste windbereik verbeterd en planeert de Warp F2004 eerder aan dan z’n voorgangers, zonder op de maximale eindsnelheid en controle in te moeten leveren.
De nieuw ontworpen zeiltop, werkt intelligenter dan voorheen. Volgens North twist het zeil nu in drie dimensies, doot deze vernieuwde snit heeft het zeil een verbeterde en meer dynamische twist verdeling over het zeil. Uiteindelijk is het zeil daardoor stabieler en beter te hanteren.
Opvallend is ook het weggesneden onderlijk (Cut-away foot), het voordeel hiervan is dat het onderlijk tijdens de gijp niet meer door het water sleept, wat niet alleen heel erg afremt maar nog ergere gevolgen kan hebben met zwempartijen als resultaat.
De North Sails Warp F2004 is binnenkort verkrijgbaar in de zeilmaten oplopend van 5.0, 5.4, 5.8, 6.4, 7.0, 7.6, 8.2, 9.0, 10.0, 11.0, 11.9 tot en met 12.5e vierkante meter.
Voor meer informatie kun je surfen naar de North Sails website.